PC

TUNIKA

Tunika är ett animerat Dataspel som kommer på Xbox och så.

Man kan i fösta ögonblicket att Tunika är ett lätt spel men det visade sig att det var svårare än det värka

Tunika har två olika vädar du kommer märka det när du spela spelet. Vilket gör att spelaren kan manövrera sin karaktär, som en antropomorf räv. Runt i spelets värld, och interagera med föremål och slåss mot olika fiender; vid behov kan spelaren byta till en mer uppifrån och ned i olika strider. Spelet är liknande The Legend of Zelda, med framsteg och begränsade till vissa områden i spelvärden tills spelaren har samlat ett nytt vapen eller nya förmåga som räven kan använda sig av. Spelet syfte och spelsätt är något sned:

Utvecklarna är inte skända sedan tidigare

Grafik: 5/10

Ljud: 4/10

Underhållning: 7/10

Spelkänsla: 5/10

Totalt: 7,8

LAST DAYS OF LAZARUS HAR KOMMIT MED ETT NYTT SKRÄCKSPEL.

Last Days of Lazarus, utspelar i ett postsovjetiskt östeuropa, berättar att Last Days of Lazarus historia om en orolig man, längre främmande, som återvänder till sitt barndomshem efter sin mammas död för att tillbringa lite tid med sin syster Lyudmila. Men när landet runt honom börjar falla söder, faller även verkligheten, med en rad oförklarliga händelser som leder honom på jakt efter att ta reda på mer om sin familjs oroande förflutna.

Last Days of Lazarus är ett förstapersonsäventyrspel med en strak berättelse och rikta bilder som hämtar sin inspiration från den postsovjetiska eran med en gotisk atmosfär och övernaturliga inslag. När berättelsen nyss upp kommer du att möta tvivelaktiga karaktärer vars korrupta version av sanningen du behöver för att navigera. Med ett oroligt förflutet själv kommer du att kämpa inte bara med att lösa mysterierna som du har lagt på dig utan också med att hålla liv i varje flik av hopp frälsning

Grafik: 7/10

Ljud: 5/10

Spelkänsla: 7/10

Underhållning 5/10

Totalt: 8/10

Skrivet av Stefan Fischerström

TYCCON HAR SLÄPPTS ETT NYTT SPEL SOM HETER HIPSTER CAFÉ DET KOMMER PÅ STEAM

Hipster Café är en ny strategi, spelet handlar om att du ska designa din egen byggnad och bygga och driva ett café på dina egna meriter och du får inte göra dina kunder besvikna, kunderna måste bli nöjda så du kan bygga ut din verksamhet som exempel ett gym och man kan beställa mat där och så om du vill så får du maten serverad och blir nöjd om man vill det. Om man är med sina vänner så kan man ta en kaffe ihop.

Hipster har ingen online eller multiplayer visioner.

Grafik: 5/10

Ljud: 6/10

Spelkänsla: 6/10

Underhållning: 7/10

Totalt: 8/10

skrivet av Stefan Fischerström

DEATH STRANDING DIRECTORS CUT- RECENSION

När Daeth Stranding är ett nytt actionspel som kommer på alla konsoler. Som kojiima tillkännagav år 2016 och släpptes 2019

Belägrad av dödens tidvatten vid varje tur. Sam Bridgens måste trotsa en värld som är totalt förvandlad av Death Stranding. Sam bär de strandade resterna av framtiden i sina händer och ger sig ut på en stor resa för att återförena den krossade världen ett steg i taget. Vad är mysteriet med Death Stranding? Vad kommer Sam att upptäcka på vägen framåt? Detta är en genredefinierad spelupplevelse som innehåller dessa svar och mer och mera…

Grafik: 9/10

Ljud: 8/10

Spelkänsla: 8/10

Underhållning: 8/10

Totalt: 9/10

Skrivet av Stefan Fischerström

THE HAND OF MERLIN KOMMER TILL PC

The hand of Merlin är ett nytt spel som Room-C Croteam, Versus Evil har gjort spelet kom 2021 på alla konsoler och pc

The Hand of Merlin är turbaserat rogue-lite RPG där Arthur-legenden krokar med sci-fi-skräck. Rekryterna ett sällskap med upp till fyra dödliga hjältar och vägled dem i andre på en desperat resa från Albion till Jerusalem. Utforska en rikt föreställd medeltida miljö på randen av apokalypsen. Handla med köpmän, förbättra dina hjältar och grav upp forntida reliker. Sök efter de förlorande fragmenten av din själ, utspridda över multiversum- och rädda så många världar du kan.

Grafik: 6/10

Ljud: 7/10

Spelkänsla: 7/10

Underhållning: 7/10

Totalt: 8,5/10

Skrivet av Stefan Fischerström

MADISON ÄR ETT BLODIGT SKRÄCK SPEL SOM KOMMER TILL PC

Madison släpptes första gången 2022 på pc och sedan kommer spelet på konsoler. Om man tycker om skräckspel så gör detta spel inte dej besviken det har allt och lite till som du kan önskar dej.

Vad skulle du göra om du vaknade upp inlåst i ett mörkt rum med händerna täckta av blod? Spela som Luca och utstå den brutala tortyren av Madison, är en demon som har tvingat honom att fortsätta en blodig ritual som startade för några decennier sedan, Vilket får honom att begå avskyvärda handlingar. Kommer du att kunna avsluta detta

I Madison har inget online läge det är ett förstapersonspel

Grafik: 8/10

Ljud: 6/10

Spelkänsla: 7/10

Underhållning: 7/10

Totalt: 8/10

Skrivet av Stefan Fischerström

BACKROOM BEYOND

Backroom Beyond är ett förstapersonsspel som blandar pussel med enspelaräventyr i en mörk, upprörande miljö som får spelaren att i ifrågasätta huvudpersonens förstånd. Baserat på internetmyten går Backroom Beyond längre och får spelaren att undra om den resan handlar om något mer en bara personligt.

Berättelsen har två huvudpunkter. Teckningar berättar en del av spelets historia på väggarna, teckningarna har inget definierat författarskap, vilket ger dem en extra grad av konstigheter. Den andra punkten är existensen av The Guide, en varelse som får spelarna att tänka på sina handlingar i det verkliga livet.

Spelet har en i princip ett mål under hela sin resa på 40 nivåer: placera den röda rutan över den röda knappen och öppna dörren till nästa nivå. Det verkar enkelt till en början, men det är inte. Varje miljö har sin egen logik. Om spelaren känner sig frustrerade för att något är fel i deras strategi, kan de trycka på ”vakna upp igen”-knappen, vilket kommer att återgå till början av nivån

Grafik: 6/10

Ljud: 6/10

Spelkänsla: 5/10

Underhållning:6/10

Totalt: 7/10

Skrivet av Stefan Fischerström

BYGG DIN EGEN SKOLA

Bygg dina drömmas universitet med Two Point Campus. Simen med en twist från skaparna av Two Pont Hospital. Bygg och anställ personal och driv en akademisk institution fullspäckad med vilda kurser. Snarare än typiska akademiska rätter, njuter eleverna i two pont County av en rad vilda och underbara kurser: från Knight School (hej vi måste alla oss tornerspel någon gång i livet) till salivatorisk gastronomi, där dina elever kommer att bygga aptitretande hopkok som en Jättepizzor och enorma pajer.

Låt oss får känna eleverna på djupet, utforska deras individuella personligheter. Och deras önskemål och behov. Håll alla glada och nöjda med klubbar, sällskap, spelningar Omge dem med vänner, hjälp dem att utveckla relationer, förse dem med pastoral omsorg och se till att de har rätt mängd livsglädje för att utvecklares till otroliga individer som kommer att göra arvet från ditt universitet till en kollaps allt är upp till dig.

Grafik: 7/10

Ljud: 7/10

Underhållande: 9/10

Spelkänsla: 8/10

Totalt: 8/10

Tack till Mi5 Communications

Skrivet av Stefan Fischerström

TOTALT KRIG: WARHAMMER

I en tid av oupphörlig erövring drabbar en myriad av krigare samman i episka strider när hela raser krigar mot varandra. Var och ledd av en ökänd hjälte som söker sitt herravälde över världen. Allt på ditt kommando marskalkar den modige Kal Franz imperiets män och vill förena de splittrade kurfurstgrevama under en styrka mot deras gemensamma fiender.

Hungriga efter stridens ondskefulla brutalitet flockas Greenskins till stammen Grimgor Ironhide, Orcher och troll som fyllda av en omättlig tröst efter ett blodbad. En högre kung som heter Thorgrim styr de stoiska dvärgarna ut från sin bergfästen och marscherar till rätta med de allvarliga orättvisor som åstadkommits dem under årtusenden. Ändå är motiven för vampyrgrevarna under Manfred von Carstein höljda i mordiskt hemlighetsmakeri. Och hans olika arméer och retas upp ur de dödas förfallna led. Och medan den gamla världen slits i stycken, krig och frigörandet av outgrundlig makt, viskar fortfarande ett stigande hot i vindarna från norr. Själva verklighetens tyg böjar spricka och är mycket spänt.

Grafik: 6/10

Ljud: 7/10

Spelkänsla: 8/10

Underhållning: 8/10

Tack till mi5 Communications för spelnyklen

Totalt: 9/10

Skrivet av Stefan Fischerström

GERDA EN LÅGA PÅ VINTERN

När snön har slutat falla kommer den lilla danska byn Tinglev inte längre att vara sig lik. Gå på Gerdas väg när hennes lugna liv vänds upp och ner under andra världskrigets ockupation av hennes hem. Välj varit du ska gå, hur du ska agera och vem du ska lita på i denna intima narrativa RPG-lite- upplevelse och inspirerad av händelser i verkligheten.

I detta gripande berättelsedrivna spel spelar du som Gerda, som är en sjuksköterska vars liv vänds upp och ner över en natt. En berättelse berättad inte i frontlinjen, utan i den intima miljön i den lilla danska byn som hon har levt hela sitt liv. Om sitt folk. Måste Gerda försöka rädda sina nära samtidigt som hon förblir trogen i sig själv

Grafik: 6/10

Ljud: 6/10

Spelkänsla: 7/10

Underhållning: 7/10

Tack till Mi5 Communications för koden

Totalt: 7/10

Skrivet av Stefan Fischerström

TOTALT KRIG WARHAMMER 3

Långt bortom världen och dess små krig finns det en dimension av ren illvillig magi: The Realm of Chaos. Det är en fruktansvärd plats, och en obegriplig för det dödliga sinnet. Den viskar löften om makt, men att se den är att bli förförd av den att avstå din själ till det. Att bli det. De fyra fördärvsmakterna styr över denna plats och försöker ständigt släppa sina band och uppsluka världen i en våg av demonisk korruption. Nurgle, pestguden: Slaanech, överflödens herre: Tzeentch, vägens växlare: och Khorne, blodets och slaktens gud.

Världen står på ett sup. Den enda tryckning kommer att störta den katastrof, och det finns en som planerar för att uppnå just detta. En uråldrig figur som inte öskar något mindre än att utöva den högsta makten, men för att lyckas behöver han en mästare.

Grafik: 8/10

Ljud: 8/10

Underhållning: 9/10

Tack till Mi5 Communications

Totalt: 9/10

Skrivet av Stefan Fischerström

ATOMISKT HJÄRTA

Titel: Atomiskt Hjärta

Testat på: PC

Finns även på PS4, PS5, Xbox one, Xbox Series X

Utvecklare: Mundfich

Utgivare: Focus Home Interacive, Mundfish

Genrer: förstapersonsskjutare, Actionrollspel, Äventyrsspel, fightingspel, Adventure

I framtidens nya sovjetunion. Från 1955 så regerar vetenskapen. Värden står på gränsen till den största händelsen. Du är en Agent som ska rädda värden och du måste ta reda på vad som egentligen ligger bakom den utopiska drömmen

Grafik: 6/10

Grafiken är bra men den kan bli bättre som robotarna

Ljud: 7/10

Det fungerade med ljudet

Spelkänsla: 8/10

Spelet är väldigt roligt spel man kan bli sittande om man har tid till det

Spelbarheten: 8/10

Själva spelet är bra spel

Totalt: 8/10

Skrivet av Stefan Fischerström

THE SETTLERS: NEW ALLIES

Testat på: PC

Kommer även släppas till: Nintendo Switch, Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S

och Luna vid ett senare datum

Utgivare: Ubisoft

Utvecklare: Ubisoft Düsseldorf

Genre: RTS


Min personliga historia kring The Settlers är relativt kort, då jag enbart spelade lite grann av The

Settlers II när det begav sig. Men även om min kunskap om serien i sig är något begränsad, så var jag

ändå sugen på att testa senaste spelet, The Settlers: New Allies, då jag gillar genren och upplägget

med basbyggandet med mera.

Utvecklingen av The Settlers: New Allies har varit kantad av diverse förseningar och en stängd beta

som inte föll alla i smaken. Jag testade aldrig betan själv, utan jag kan enbart bedöma spelet som det

är nu vid release. Så, hur är det då? Är det roligt? Både ja och nej, skulle jag säga. Själva

grundmekanikerna sitter där de ska, men tråkigt nog lyfter det aldrig till en högre nivå och många

aspekter gör till och med att man sliter sitt hår i frustration.

Varje gång jag startar ett nytt spel på PC så riktar jag alltid blicken mot Options-menyn i första hand.

Man märker rätt tydligt om utvecklaren har lagt ner kärlek och omsorg i inställningarna eller inte. I

det stora hela ser det väl bra ut, men vissa saker saknar jag. Som exempelvis möjligheten att ställa in

hotkeys på alla enheter och byggnader i spelet. I nuläget kan man göra det på vissa, men inte alla.

Det går också att ställa in vilka kartor du vill har i rotation under Skirmish-matcher, men detta ligger

en aning gömt i menyerna, vilket är ett märkligt val, enligt mig.

I och med att det var oerhört längesedan jag spelade ett The Settlers-spel så kände jag att det kunde

vara lägligt med att köra igenom tutorial-delen först. Den gjorde absolut sitt jobb med att lära ut

grunderna, men samtidigt känner jag att den var något utdragen. Efter det var det dags att starta upp

kampanjen. The Settlers: New Allies har tre stycken fraktioner från start; Elari, Maru och Jorn. Om

det kommer fler längre fram är svårt att säga. Jag kan dock säga direkt att det inte är jättemycket

som skiljer dessa från varandra. Alla tre har exempelvis exakt samma standardenheter i strid i form

av Guardian, Warrior och Ranger. Sedan har de en speciell enhet som enbart tillhör dem och även lite

olika passiva effekter som påverkar byggnaderna. Man kan också låsa upp andra typer av enheter,

såsom Shaman med flera. Dessa ger absolut striderna mer variation, men jag ska vara ärlig, jag hade

hoppats på mer här.

Själva kampanjen som sådan är väl okej, men verkligen inget som man lyfter på ögonbrynen åt.

Storyn är faktiskt så banal att jag knappt kommer ihåg något om den nu efteråt. Dessutom har spelet

kraschat minst fyra gånger hittills, vilket inte är ett bra betyg på något sätt. Visst, krascherna har

enbart inträffat precis före ett uppdrag, vilket gör att det är bara att starta upp det hela igen, men

det är fortfarande oerhört frustrerande och gör att man inte direkt känner sig manad att fortsätta.

Man har också möjligheten att spela matcher i Skirmish-läget och då välja att antingen möta en

annan mänsklig spelare eller datorn. Du kan välja mellan 1v1, 2v2 eller 4v4. Att spela mot datorn


verkar något slumpmässigt när det gäller svårighetsgrad dock. Detta då man inte kan välja detta själv,

utan man får leva med inställningen som redan finns vald för just den kartan. Det är i alla fall så jag

har upplevt det. Ibland krossar jag min motståndare och ibland ger de mig fullgott motstånd. Något

som jag gillade var dock det faktum att vissa kartor hade andra uppdrag än att bara förstöra

motståndarens lagerbyggnader. Så ett plus för det.

Man kan ju såklart även spela mot mänskliga motståndare och det är definitivt att föredra. Då blir det

genast en mycket roligare upplevelse, för som jag skrev i början så fungerar ju grundmekanikerna.

Man bygger sin bas och bestämmer vad ens arbetare ska göra för att på bästa sätt göra sin by så


ekonomisk gångbar som möjligt. Det ska dock sägas att det inte är det lättaste att få igång en PVP-

match, då det inte verkar vara så många som spelar för tillfället. Bra att tänka på om man har tänkt


spela mycket online.

Det finns även ett läge vid namn Hardcore. Här får du välja mellan tre olika uppdrag som är olika

svåra. Gemensamt för dessa är att de byts ut efter en tid, så vill du köra ett specifikt uppdrag så gäller

det att skynda på. Jag har själv inte spelat detta läge så värst mycket, men visst, det fungerar. Varken

mer eller mindre.

Något som jag tycker väldigt mycket om i The Settlers: New Allies är hur det ser ut. Det är måhända

inte så snyggt rent tekniskt, men jag gillar den färgglada stilen och det flyter samman väldigt bra med

den stämningsfulla musiken. Detsamma kan dock inte sägas om röstskådespelarna, då vissa låter

extremt trötta och oinspirerade. Rent prestandamässigt flyter det på rätt bra med bara ett fåtal

grafiska buggar. Dock, som jag nämnde förut, har mitt spel kraschat ett par gånger. Förhoppningsvis

kommer detta att patchas till så snart som möjligt.

The Settlers: New Allies är inte ett RTS för den som gillar ett snabbt tempo. Själva byggandet tar

ibland väldigt lång tid, då arbetarna måste transportera virket (eller vad det nu kan vara) till själva

byggplatsen från lagerlokalen. På ett sätt kan jag tycka att det är charmigt, men samtidigt kan det

vara oerhört irriterande. Speciellt de gånger man verkligen behöver en specifik byggnad, men allt

material i en lagerlokal mycket längre bort. Visst, tänker man på det i förtid kan man slippa sådana

frustrationsmoment, men det är inte alltid så lätt i stundens hetta.

För att avrunda så kan jag säga att The Settlers: New Allies är ett helt okej RTS, med en del fina idéer,

men tyvärr innehåller det också många irritationsmoment i form av bland annat för långsamt tempo,

flertalet krascher och brist på variation när det gäller fraktionerna. Detta gör att jag ofta får känslan

och viljan att stänga av och istället spela något annat. Ingen speciellt rolig känsla att ha, men så är

det.


Grafik: 7/10

Charmigt och mysigt, men ser samtidigt inte speciellt modernt ut.

Ljud: 6/10

Behagliga musikstycken som låter helt okej. De oinspirerade röstskådespelarna är det som drar ner

betyget dock.

Spelkänsla: 7/10

Mus och tangentbord fungerar bra i det stora hela, men bristen på många vanliga hotkeys är

irriterande.


Spelbarhet: 6/10

Du kan absolut få ut ett antal timmar ur kampanjen, men multiplayer verkar rätt så dött. Tyvärr.

Totalt: 6/10

En medelmåttig comeback av The Settlers-serien.

skrivet av Benny Claesson